Wartości

Dojrzewanie – schody do dorosłości

Współczesny świat dorosłych często nie wydaje się Młodzieży pociągający. Pełen zmęczenia, stresu, gonitwy nie wiadomo dokąd i wykonywania rzeczy, których robić się nie chce. Kojarzy się z powagą i płaceniem podatków. Uczy dopasowania do schematów i porzucenia własnego „chcę”, na rzecz „powinno się”. Kto chciałby dorastać do takiego świata? Olek Doba jest przypomnieniem, że istnieje alternatywa, że radość, pasja i przygody będą w naszym życiu tak długo, jak tylko będziemy gotowi się o nie starać. Brodaty kajakarz z Polic to symbol dorosłości, do której chce się dążyć. To do niej chcemy zapraszać w naszym Liceum.

Wolność

Wolność od – przymusu, natłoku obowiązków i wolność do – wyboru, samostanowienia. Osoby uczniowskie mają wpływ na obowiązujące w szkole zasady, wybierają rozszerzane przedmioty, samodzielnie podejmują aktywności i decydują o sposobie realizacji części zajęć programowych (np. Ruchu, Edukacji Obywatelskiej).

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność za siebie, za swoją naukę, za otoczenie. Wspieramy i wzajemnie uczymy się uznawania odpowiedzialności i szukania sprawczości w różnych aspektach życia. W ramach nauki oznacza to również samodzielne (ze wsparciem tutora) tworzenie własnej ścieżki edukacyjnej i pracę nad sposobem realizacji szkolnych zobowiązań.

Społeczność

Zaangażowanie w życie szkolnej społeczności jest jednym z fundamentów Szkoły, o nie opiera się nauka. Nie tylko przedmiotów szkolnych, ale również bycia razem, współpracy i jednocześnie bycia osobno – stawiania swoich granic tam, gdzie to potrzebne. Młodzież wspólnie podejmuje decyzje, uczy się, spędza czas na wyjazdach i planuje aktywności. Szczególnie ważne jest dla nas, żeby osoby dołączające do szkolnej społeczności chciały brać w jej życiu aktywny udział.

Zdrowie psychiczne

Skala trudności psychicznych Młodzieży przypomina dziś dorosłym o tym, co jest naprawdę ważne. Wobec zmieniającego się świata i ogromu bodźców, szczególnie ważne jest tworzenie bezpiecznego miejsca, a także zadbanie o rozumienie siebie i swoich uczuć. Młodzież licealna ma stały dostęp do wsparcia psychologa, a zajęcia psychoedukacyjne są stałym elementem programu.

Biegłość i wyzwania

Wolność w uczeniu się nie wyklucza dążenia do biegłości czy osiągania mierzalnych sukcesów. Chcemy wspierać dążenie do rozwoju w wybranych przez Młodzież dziedzinach (szkolnych i nieszkolnych). Regularnie zachęcamy przy tym do wyjrzenia poza strefę komfortu, stawiania sobie coraz trudniejszych wyzwań i szukania różnych sposobów radzenia sobie również w niełatwych sytuacjach.