Wolne Liceum
Jako Wolne Liceum im. Olka Doby prowadzimy miejsce spotkań dla młodzieży w edukacji domowej (spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą). Zajęcia odbywają się codziennie (w przedziale 9:00-17:00), jednocześnie naszym podstawowym założeniem nie jest tylko przekazywanie wiedzy z Podstawy Programowej, tak jak odbywa się to zwykle w szkole. Naszym celem jest przygotowanie młodych osób do dorosłości. Pragniemy, aby każda osoba kończąca naszą szkołę rozumiała siebie, innych i świat oraz zachodzące w nim procesy. Większą uwagę przykładamy do nauki budowania zdrowych relacji, krytycznego myślenia i brania odpowiedzialności za własne wybory. Nie zawsze jest to równoznaczne z wysokimi wynikami na maturze.
Staramy się o to w ramach zajęć takich jak:
- Edukacja obywatelska
- Psychologia
- Retoryka i wystąpienia publiczne
- Edukacja zdrowotna
- Filozofia
- Rozszerzona edukacja dla bezpieczeństwa – zajęcia z ratownikami medycznymi
- Konwersatorium zagraniczne
- Debaty
- Tutoring indywidualny

Profil
W ramach programu szkoły prowadzimy regularne zajęcia z przedmiotów wymaganych do zdania matury podstawowej (język polski, matematyka, język angielski).
Zajęcia z języka angielskiego prowadzimy tylko na poziomie rozszerzonym.
Po pierwszym semestrze nauki każda osoba wybiera jedno lub dwa dodatkowe rozszerzenia. Przedmioty dostępne do wyboru jako rozszerzone to:
- język polski
- historia sztuki
- wiedza o społeczeństwie
- geografia
- biologia
- chemia
Osoby chętne mogą zdawać maturę rozszerzoną z dowolnego przedmiotu maturalnego z puli oficjalnych przedmiotów rozszerzonych. Przedmioty spoza wymienionych wyżej będą jednak wymagać samodzielnej pracy.
Przez cały rok na poziomie podstawowym odbywają się również zajęcia z drugiego języka obcego – hiszpańskiego.
Pozostałe przedmioty realizujemy w zakresie minimum programowego, często w ramach kilkutygodniowych bloków i/lub wyjazdów.
Zajęcia przyjmują różną formułę – poza „zwykłymi” lekcjami często są to projekty, dyskusje czy wyjścia do instytucji kultury.
Wyjazdy
Chcieliśmy stworzyć szkołę, do której sami chcielibyśmy chodzić. Nie wyobrażamy sobie jej bez poznawania świata poza granicami Warszawy – program szkoły realizujemy więc również w trakcie trzech pięciodniowych wyjazdów (jesienią, wiosną i latem).
Wyjazdy są najlepszą znaną nam formą integracji grupy, jednocześnie przy ich okazji realizujemy wiele z celów naszej szkoły. Często towarzyszą im grupowe projekty powiązane z nauczanymi przedmiotami szkolnymi.
Mamy kilka ulubionych miejsc, takich jak okolice Biebrzy czy Czarnej Hańczy. Niezmiennie jednak szukamy nowych kierunków do zaciekawiania się światem:)

Ramy
Funkcjonowanie społeczności wymaga pewnych zasad.
Dużo czerpiemy z edukacji demokratycznej. O wielu kwestiach decydujemy wspólnie. Nie wystawiamy ocen, bo nie wierzymy w ich sens. Kadra i Młodzież mówią do siebie po imieniu.
Jednocześnie, każda osoba ucząca się w szkole musi spełnić konkretne wymagania. Na przestrzeni roku musi udowodnić prowadzącym zajęcia i, przede wszystkim sobie, że opanowała niezbędne kompetencje.
Takim dowodem jest zaliczanie w ramach każdego przedmiotu kilku Checkpointów – zadań, które mogą przyjmować najróżniejsze formy. Może to być projekt grupowy, debata, matematyczny escape room lub zwykła pisemna praca zaliczeniowa.
Zakładamy ponadto 80% obecności i zaangażowania na zajęciach. Jest to szczególnie ważne przy tworzeniu niewielkiej (do 16 osób w ramach jednego rocznika) społeczności.
Rozumiemy jednak, że Młodzież może mieć specyficzne wyzwania lub szczególnie ważne dla siebie sprawy, wymagające czasu poza szkołą. Próg obecności jest więc możliwy do regulowania za zgodą Tutora.
Inne aspekty naszego miejsca to:
- Wsparcie indywidualne (np. podczas tutoringu, rozmów dziejących się „w trakcie”)
- Spotkania Społeczności, podczas których wspólnie podejmujemy decyzje
- Budżet klasowy – młodzież sama ustala, na co chce wydać pieniądze
- Dyżury – Młodzież samodzielnie sprząta szkołę
